Literatuurlijst

Batenburg, van E. & Pennewaard, L. (2020). Vreemdetalenonderwijs in het (v)mbo. Beroepsgericht talen leren. In: Dönszelmann, S, Beuningen, C. van, Kaal, A. & Graaff, R. de (red.). Handboek Vreemdetalendidactiek. Vertrekpunten, vaardigheden, vakinhoud. Bussum: Coutinho (p. 291-305).

Beeker A., Til A, Fasoglio D., Trimbos B. (2011). Toetsen en beoordelen met het ERK. SLO Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling. Geraadpleegd op 12-04-2024 van file:///C:/Users/MaribelTaype/Downloads/toetsen-en-beoordelen-met-het-erk.pdf

Biggs, J. (2003) Aligning teaching and assessing to course objectives, paper presented at the International Conference on Teaching and Learning in Higher Education: New trends and Innovations, University of Averio, 13–17 April 2003.

Boersma L. & Mitzschke M. (2015). Vreemdetalenonderwijs geven. Koninklijke Van Gorcum.

Bosada M. (2022). Neurociencia, ¿una aliada para mejorar la educación?. Educaweb. Geraadpleegd op 02-04-2024 van https://www.educaweb.com/noticia/2019/01/10/neurociencia-aliada-mejorar-educacion-18676/

Brandl K. (2020). Communicative Language Teaching in Action. Putting Principles to Work. Cognella, Inc.

Brown, D. H. (2010). Language Assessment: Principles and Classroom Practices. London: Longman.

Crone E. (z.d.). Het puberbrein. Universiteit Leiden. Geraadpleegd op 02-04-2024 van https://www.universiteitleiden.nl/wetenschapsdossiers/brein-en-gedrag-in-ontwikkeling/themas

Deci E. & Ryan R. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist.

Donk van der C. (2020). Praktijkonderzoek in de school. Coutinho.

Dönszelmann S., Beuningen van C. (2021). Handboek vreemdetalendidactiek. Coutinho.

Drummen S. (2019) Catharsia. Tonnaer B.V., Drukkerij Uitgeverij H.

Drummen S. (2021). Catharsia. 2e druk. Stichting Onderwijs Midden-Limburg.

Fasoglio D. & Canton J. (2009). Vreemdetalenonderwijs: een (inter)cultureel avontuur? Interculturele competentie in de taalles: impressies uit een eerste verkenning in Nederland. Stichting Leerplanontwikkeling (SLO).

Geerts W., Kralingen van R. (2021). Handboek voor leraren. Coutinho.

Ginkel van M. (2009). Het effect van multimediagebruik op het leren van vaardigheden in het Praktijkonderwijs. Onderzoeksstage Onderwijskunde RuG.

Groothuis M. ; Verkuyl H. (2008). Mentor voor het voortgezet onderwijs. Gids voor een aanpak met visie. Uitgeverij Boom/Nelissen.

Guillén J., Pellicer I., Forés A. (2016). Cinco propuestas de la neurociencia para mejorar tus clases. Universitat de Barcelona.

Haandrikman M., Van der Laan A. (2015). Passende perspectieven praktijkonderwijs. SLO.

Hamacheck D. (1999). Effective teachers: What they do, how they do it, and the importance of self-knowledge. State University of New York Press.

ITTA Kennisinstituut voor taalontwikkeling (z.d.). Digitale vaardigheden in de ISK - ITTA. (z.d.). Geraadpleegd op 02 mei 2024, van https://www.itta.uva.nl/trainingen/digitale-vaardigheden-in-de-isk-93

Kennisrotonde. (2022). Welke didactische strategieën hebben een positieve invloed op het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van leerlingen in het praktijkonderwijs? Geraadpleegd op 04-05-2024 van https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/welke-didactische-strategieen-hebben-een-positieve-invloed-op-zelfvertrouwen-en-zelfstandigheid-leerlingen-praktijkonderwijs

Kneyber R., Sluijsmans D. (2022). Formatief handelen. Phronese.

Koomen H. (2013). Leerling én leraar profiteren van goede onderlinge relatie. NRO. Geraadpleegd op 12-05-2024 van https://www.nro.nl/onderzoeksprojecten/leerling-en-leraar-profiteren-van-goede-onderlinge-relatie

Koomen H.M.Y. (2009). Leerling én leraar profiteren van goede onderlinge relatie. Universiteit van Amsterdam. Geraadpleeg op 26-03-2024 van https://www.nro.nl/onderzoeksprojecten/leerling-en-leraar-profiteren-van-goede-onderlinge-relatie

Leraar24. (2022). Omgaan met rouw en verdriet in de klas? Deze tips helpen je op weg. Geraadpleegd op 26-03-2024 van https://www.leraar24.nl/51019/omgaan-met-rouw-en-verdriet-in-de-klas-deze-tips-helpen-je-op-weg/

LOWAN (z.d.).Van ISK naar regulier onderwijs. Geraadpleegd op 12-05-2024 van https://www.lowan.nl/vo/doorstroom/

LOWAN. (z.d.). In gesprek over doorstroom van ISK naar MBO. Geraadpleeg op 26-03-2024 van https://www.lowan.nl/vo/doorstroom/naar-mbo/

Manen van M. (2014). Weten wat te doen wanneer je niet weet wat te doen. Nivoz

Merrill S., Gonser S. (2021). More Than a Dozen Ways to Build Movement Into Learning. Edutopia. Geraadpleegd op 09-04-2024 van https://www.edutopia.org/article/more-dozen-ways-build-movement-learning/

Mesie, M., Perry, G., & Rose, P. (2017). DigiTaal: werkvormen voor het talenonderwijs (2017de editie). Coutinho.

Morrow, C. K. (2018). Communicative language testing. The TESOL encyclopedia of English language teaching, 1-7.

Oudheusden van, H. (2022). Lesgeven aan nieuwkomers (6de editie). Uitgeverij lesgeven aan nieuwkomers.

Peper, J.S.; Braams, B.R.; Blankenstein, N.E.; Bos, M.G.N.; Crone, E.A.M. (2018). Development of Multifaceted Risk Taking and the Relations to Sex Steroid Hormones: A Longitudinal Study. Universiteit van Leiden.

Rijsoverheid. (z.d.). Hoe wordt mijn kind toegelaten tot het praktijkonderwijs (pro)? Geraadpleegd op 02-04-2024 van https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/hoe-wordt-mijn-kind-toegelaten-tot-het-praktijkonderwijs

Ros A. (2020). Gemotiveerd leren en lesgeven. De kracht van intrinsieke motivatie. Coutinho.

Rouffet Ch. (2020). Communicatief toetsen binnen het vreemdetalenonderwijs. Remediaal.

Slobbe van, P. & van Ast, M. (2015) kleppen dicht: effectief leren met ICT. Pica.

SLO. Digitale geletterdheid. (2022, 6 december). Geraadpleegd op 2 mei 2024, van https://www.slo.nl/thema/meer/basisvaardigheden/digitale-geletterdheid/

Stevens L. (2002). Zin in leren. Leuven/Apeldoorn. Garant-Uitgevers.

Taalunie (2019). Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen. Supplement met nieuwe descriptoren. Den Haag/Brussel: Nederlandse Taalunie. De vertaling is inhoudelijk afgestemd op de definitieve versie van het Companion Volume, 2020.

Teitler P. (2017). Lessen in orde. Coutinho.

Teitler, P. (2013). Lessen in orde. Coutinho

Wij-leren.nl (2017). Over welke kennis en vaardigheden op ICT-gebied moeten leerlingen beschikken als zij uitstromen uit het praktijkonderwijs? En hoe kunnen zij die verwerven? Geraadpleegd op 2 mei 2024, van https://wij-leren.nl/digitale-geletterdheid-mediawijsheid-computervaardigheden-praktijkonderwijs.php

Wilde de J., Theunissen M. (2021). Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding. Coutinho.

Кот, С. О. (2020). How to deal with unmotivated students . Dissertatie. ВНТУ.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin