Inleiding

04-05-2024

Welke kennis en vaardigheden heb ik opgedaan?

Spaans is mijn moedertaal, een taal die ik op abstract en academisch niveau uitstekend beheers. Daarom waren de taalkundige vakken van de opleiding voor mij een waardevolle herhaling van mijn eerder verworven kennis tijdens mijn middelbare schooltijd.

De modules Studie en Werk hebben mij aangemoedigd om te groeien, allereerst als mens en vervolgens als docent. Reflecteren bijvoorbeeld is een vaardigheid die ik, door dit regelmatig te doen, heb geïnternaliseerd en die ik gebruik om naar mijzelf en mijn eigen voortgang te kijken, in mijn dagelijks omgang met leerlingen en collega's.

Hoe heb ik mijn opgedane kennis in de praktijk toegepast?

Ik beheers de taal en sta boven de leerstof, maar hoe moest ik deze uitleggen en aanleren aan middelbare scholieren? Daarover heb ik zeker veel geleerd tijdens de opleiding. Vooral de vakdidactische basisprincipes van het moderne vreemde-talenonderwijs heb ik mij eigen gemaakt en pas ik toe in mijn dagelijkse praktijk. Daarin ben ik tevreden met de eindeloze uren die ik heb besteed aan het bestuderen van vakliteratuur, praktijkverkenning, toepassing en reflectie hierover.

Taal en cultuur gaan hand in hand, is mijn motto. En het is me gelukt om dit goed te integreren in mijn lessen. Ik zie ook hoe dit bijdraagt aan het op peil houden van de motivatie van de leerlingen. Ik ken de kerndoelen en eindtermen van mijn doelgroep in brede zin, dus ook de doelen gerelateerd aan interculturele vorming en kennis van de culturen waarin de doeltaal wordt gesproken. Ik weet dat ik hier succesvol in ben want leerlingen zijn vaak nieuwsgierig, stellen vragen en zijn een stukje extra gemotiveerd om de Spaanse taal en cultuur te leren.

Ik wil ook benadrukken dat ik enorm gegroeid ben als ICT-expert, niet zozeer door de lessen van de HU, maar vooral door de eisen van de vakken. Omdat wij docenten de taak hebben om bij te dragen aan de digitale competenties van onze leerlingen, moest ik allereerst mijzelf hierover onderwijzen. Hoewel ik nooit een volledige voorstander zal zijn van gedigitaliseerd onderwijs, zie ik in mijn dagelijks contact met de leerlingen de toegevoegde waarde hiervan en gebruik ik dit op een zorgvuldige en kritische manier.

Hoe wil ik mij nog verder ontwikkelen?

Ik wil de leerlijn verwerken waar meer aandacht is voor formatief handelen. Pas in mijn laatste jaar van de opleiding heb ik mij hierin verdiept en het lijkt me een passende manier voor mijn doelgroep. Mijn leerlingen zijn jongeren met leerachterstand en diverse leerproblematiek. Daarom zoek ik continu naar manieren waarop zij zelf kunnen zien dat ze iets kunnen, dat ze iets hebben geleerd.

Omdat formatief handelen, onder andere, de nadruk legt op het proces (Kneyber R. et al, 2022), kan dit bijdragen aan het opbouwen van het zelfvertrouwen van de leerlingen. Dit omdat zij worden aangemoedigd om te focussen op hun groei en ontwikkeling in plaats van op hun eventuele tekortkomingen (Kennisrotonde, 2022).

Differentiëren en hierin sterker worden staat ook boven aan mijn lijst. Ook dit is goed te realiseren door mij formatief handelen eigen te maken.

Hoewel het ingewikkeld lijkt vanwege het taalniveau, wil ik graag meer doen met literatuur en deze een plek geven in de lessen. Als ik klaar ben met de opleiding en weer kan ademen, zal ik dit zeker doen. Ik wil mijn leerlingen besmetten met mijn liefde voor boeken, verhalen en poëzie uit de Spaanse taal.



Kennisrotonde. (2022). Welke didactische strategieën hebben een positieve invloed op het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van leerlingen in het praktijkonderwijs? Geraadpleegd op 04-05-2024 van https://www.kennisrotonde.nl/vraag-en-antwoord/welke-didactische-strategieen-hebben-een-positieve-invloed-op-zelfvertrouwen-en-zelfstandigheid-leerlingen-praktijkonderwijs

Kneyber R., Sluijsmans D. (2022). Formatief handelen. Phronese.


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin