Voorbeeld 3

27-04-2024

In dit voorbeeld zal ik aantonen dat ik een professionele docent ben doordat ik systematisch werk aan mijn eigen ontwikkeling, door mij als autodidact het Doordacht Passend Lesmodel eigen te maken.

Op het moment dat ik dit schrijf is het pedagogisch en didactisch beleid van het Olympia College nog in volle ontwikkeling. Dit resulteert erin dat zolang dit nog niet klaar is, iedere docent zijn of haar eigen aanpak hanteert op de manier die hij of zij het beste acht, wat heeft geleid tot het niet nakomen van de gezamenlijke afspraken die als team waren gemaakt, veel onduidelijkheid voor zowel het personeel als de leerlingen en een gevoel van voortdurend in de overlevingsmodus te verkeren. Het is niet verwonderlijk dat aan het begin van 2024 de inspectie de school beoordeelde als "zeer zwak", wat niet bepaald motiverend werkt als je net begint in het onderwijs.

Om eenheid te krijgen in het pedagogisch en didactisch handelen hebben wij als school, na veel brainstormsessies en vergaderingen, besloten te gaan voor het Doordacht Passend Lesmodel (DPL), ontwikkeld door de CED-groep.

We kregen allemaal de opdracht om het DPL-model te verkennen. Gedurende vier bijeenkomsten werden we vertrouwd gemaakt met de basisprincipes om dit model te begrijpen en toe te passen vanaf het schooljaar 2024-2025. Echter, vier sessies bleken niet voldoende om hierop volledig greep te krijgen. Daarom blijf ik experimenteren, reflecteren en opnieuw proberen om het DPL toe te passen in mijn dagelijkse onderwijspraktijk, en dit te integreren in mijn eigen visie.

In alle fasen van het Doordacht Passend Lesmodel gebruik de docent Teach-technieken om de les nog effectiever te maken, de leerlingen meer te activeren en te betrekken bij de les, en hun eigen rol in het leerproces te benadrukken. De belangrijkste thema's en technieken waar ik aandacht besteed en in de praktijk toepast, hebben betrekking op motivatie, autonomie en differentiatie. Hierbij enkele voorbeelden van mijn gemaakte keuzes met respectievelijk feedback en opmerkingen die ik heb gevraagd aan de trainer:

Ik heb verschillende lessen gegeven, waarvoor ik veel voorbereidingen moest treffen en achteraf evaluaties moest houden, om met het DPL-model en de Teach-technieken te experimenteren. Recent kreeg ik het volgende bericht van de trainer van de CED-groep, nadat ik om feedback had gevraagd: 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin