Voorbeeld 1
In dit voorbeeld zal ik aantonen dat ik een professionele docent ben door mijn eigen reflectie en feedback van anderen te gebruiken om mijzelf verder te ontwikkelen.
Reflecteren is een vaardigheid die ik te danken heb aan de Studie- en Werkmodules. Ik merk dat dit mij aardig lukt, aangezien ik mijzelf betere en meer passende keuzes zie maken wanneer ik terugkijk op mijn eigen handelen. Ik illustreer dit aan de hand van twee verschillende situaties:
1. Actieve deelname aan werkgroepen
Zoals ik eerder in dit verslag heb beschreven, is er in mijn huidige school veel ruimte voor verbetering op allerlei gebieden. Voor mij betekent deze situatie hard werken met mijn team om het onderwijs te optimaliseren voor onze leerlingen en voor onszelf.
Vanaf het moment dat ik op school begon, heb ik mij actief ingezet in verschillende werkgroepen om verschillende zaken aan te pakken. Mijn taken binnen deze werkgroepen waren voornamelijk gericht op het ontwikkelen van het curriculum voor de onderbouw in de vakken Groen, Dienstverlenende Zorg en Spaans, vakken die ik zelf ook geef. Daarnaast heb ik bijgedragen aan de vormgeving van het zorgbeleid. Hoewel deze taak in eerste instantie vooral bedoeld was voor het zorgpersoneel, wilde ik hier toch aan deelnemen om te experimenteren met wat ik al had geleerd en met mijn opgedane kennis over neurowetenschap met betrekking tot leerlinggedrag. Mijn keuze om actief deel te nemen aan deze groepen kwam voort uit mijn wens om mijn collega's beter te leren kennen en om samen te groeien in onze samenwerking.
Na enkele maanden op school te hebben gewerkt en bezig te zijn geweest met deze ontwikkelingstaken, ontving ik feedback van mijn collega P. Gerrits, docent Kunst en Cultuur:

Voor zover ik mij kan herinneren, heb ik altijd de wens gehad om dingen goed te doen. Ook toen, en dat leidde soms tot frustraties en ongeduld. Ik heb vervolgens gereflecteerd over de feedback van Petra en over mijn eigen waarnemingen, en heb bewust gekozen om mij op één ding tegelijk te richten. Ik besloot uit de werkgroep zorgbeleid te stappen en mij verder te concentreren op curriculumontwikkeling, wat onder andere voor meer ontspanning zorgde. Aan het einde van de 3A-module ontving ik de volgende beoordeling van mijn WB'er:

Ik zie zijn advies als een stap verder richting het vinden van balans tussen werk en privé, tussen graag je best willen doen en tevreden zijn met een kleine vooruitgang. Ook hebben zijn adviezen mij geholpen om meer te waarderen wat ik al goed doe, en zoals hij het zegt, doe ik dat op een natuurlijke en spontane manier.
2. Training 'Het geheim van het professional':
In januari 2023 hebben we als collectief bepaald wat de kernwaarden van het Olympia College zijn:
• Rechtvaardigheid;
• Respect;
• Veiligheid;
• Verantwoordelijkheid.
Om deze kernwaarden te integreren in onze dagelijkse praktijk, zoals bijvoorbeeld het voeren van juiste, inhoudelijke en professionele gesprekken met elkaar en met de doelgroep, hebben we de training 'Het geheim van de professional' gevolgd. Tijdens de laatste bijeenkomst heb ik een samenvatting gemaakt van wat mijn kernwaarden en drijfveren zijn en van wat mij authentiek maakt:
Wat vind ik?

Ik vind het nog steeds lastig om mijzelf te beoordelen op diepere zaken zoals authenticiteit. Ik denk dat ik dit gemakkelijker en mooier op papier kan beschrijven dan in de werkelijkheid. Daarom heb ik om feedback gevraagd:
Wat vinden anderen?


Feedback vragen en geven zie ik als een waardevol instrument om te blijven groeien als mens en als professional. Ik ben tevreden - en stiekem opgelucht - over de observaties van mijn collega's. Het blijft voor mij een leerpunt om mijn successen goed te erkennen.