Filmcompilatie


In deze videocompilatie deel ik acht momenten waarin ik diverse facetten van mijn werk als docent belicht.

Fragment 1: Rol van gastheer/presentator (00:08 - 01:24)

In dit fragment komt de 3CP-klas binnen. Aangezien Spaans hun eerste les van die dag is, zijn sommige leerlingen nog niet op school, komen ze te laat of zijn ze afwezig, wat een punt van zorg is op school. Ik presenteer de dagplanning, zodat iedereen weet wat we die dag gaan doen.

Fragment 2: Rol van didacticus - terugblik op vorige les (01:25 - 02:40)

Ik verduidelijk de leerdoelen en kijk terug op wat er de afgelopen lessen geleerd is. Als visuele ondersteuning maak ik gebruik van een PowerPoint-presentatie.

Fragment 3: Rol van didacticus - activerende werkvormen (02:41 - 05:16)

Ik leg het verschil tussen ser en estar uit, wat vaak lastig te begrijpen is voor leerlingen van allerlei niveaus. Om dit te verduidelijken en de kans dat zij het begrijpen te vergroten, maak ik gebruik van concrete en tastbare voorbeelden. We hebben deze uitleg en demonstratie twee keer herhaald, waarbij ik de leerlingen betrok door hun hulp te vragen. Vervolgens heb ik het opnieuw verduidelijkt, zodat iedereen het begreep. Aan het einde van de les heb ik een evaluatie gedaan om te controleren in hoeverre de leerlingen het verschil begrepen hadden. Er waren veel goede antwoorden.

Fragment 4: Rol van didacticus - activerende les (05:17 - 06:20)

In deze les combineer ik de energizer, uitleg en voorbereiding voor de hoofdactiviteit in één.

Fragment 5: Rol van didacticus - differentiëren 1 (06:21 - 07:06)

In dit fragment geef ik verlengde instructie aan een aantal leerlingen die pas een paar dagen geleden op school zijn gestart. De overige leerlingen werken zelfstandig aan een opdracht. Op het bord staan de symbolen en tijden, zodat zowel zij als ik de tijd goed plannen en benutten.

Fragment 6: Rol van didacticus - differentiëren 2 (07: 07 - 07:25)

Deze 'klas' bestaat zowel uit leerlingen als docenten, die allemaal Spaans hebben gekozen als keuzevak. De groep wisselt regelmatig van samenstelling, omdat niet iedereen altijd op het geplande tijdstip aanwezig kan zijn. Omdat de groep zo divers is, probeer ik extra aandacht te besteden aan differentiatie. In dit fragment leg ik uit dat de leerlingen en docenten zelf mogen kiezen welke vorm de eindopdracht zal aannemen: individueel of in samenwerking, in de vorm van een video of audio, versie 1 (basis) of versie 2 (gevorderd).

Fragment 7: Rol van pedagoog/coach - klasgesprek (07:26 - 10:10)

In deze klas hebben met enige regelmaat incidenten plaats tussen leerlingen. Deze incidenten escaleren soms tot het uiten van discriminerende opmerkingen tegen elkaar. Daarom hebben we gesproken over wat discriminatie inhoudt, welke invloed het heeft op mensen en waarom we dit moeten vermijden. Als input heb ik een recent nieuwsbericht gebruikt waarin een topsporter voor de camera zijn emoties toonde nadat hij gediscrimineerd was. De jongens, die vaak bij de incidenten betrokken zijn, hebben meestal interesse in voetbal, vandaar mijn keuze voor dit voorbeeld. Ook was ik erg blij dat een vrouwelijke leerling, afkomstig uit Zuid-Afrika, haar ervaringen met discriminatie met ons deelde, wat een diepe indruk op ons maakte.

Fragment 8: Rol van afsluiter - evaluatie van de leerdoelen (10:11 - 10:33)

Ik pas een Teach-techniek toe waarbij ik de leerdoelen controleer bij stille leerlingen, en sluit de les af.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin